Recent Entries

Let's Read!

Wednesday 14 December 2011

Refleksi 8 - Pengujian dan Penilaian Laman Web

Pengujian Laman Web

Pengujian perlu dilakukan bagi memastikan web yang dibangunkan tidak mempunyai masalah dari segi teknikal serta isi kandungan. Perlu diingat, sebelum sesuatu proses pengujian dilakukan anda perlu memperuntukkan satu jangka masa yang khusus bagi tujuan proses pengujian yang perlu dilalui sebelum pelancaran atau dimuat turun ke pelayan web. Anda perlu menetapkan satu jangka masa yang diperlukan bagi memperbetulkan kesilapan serta kekurangan yang dikesan selepas proses pengujian. Perlu diingat bahawa fasa pengujian ini adalah untuk menguji setiap fungsi dan masalah operasi, bukan untuk membuat sebarang perubahan pada isi kandungan atau fungsi.

Fasa-Fasa Pengujian Laman Web

1. Fasa Pengujian Pembangunan : Pengujian fungsi, pengujian operasi, pengujian penyebaran dan pengujian penggodam.

2. Pengujian Penerimaaan : Pengujian alpha/ beta, pengujian rakan (peer), pengujian kumpulan fokus dan pengujian kepenggunaan.

Penilaian Laman Web

Penilaian merupakan satu proses yang berlaku berterusan sewaktu membangunkan sesuatu projek. Penilaian adalah bahagian penting dalam perkembangan projek. Rangka kerja yang terpilih bergantung kepada tujuan dan persekitaran projek tersebut. Setiap bahan pengajaran dan pembelajaran harus dinilai untuk memastikan bahawa penggunaannya berkesan untuk tujuan ia dihasilkan.

Jenis-Jenis Penilaian Laman Web

1. Penilaian Formatif : Dilakukan sepanjang proses pembangunan perisian multimedia. Tujuannya adalah untuk menjamin laman web yang dibangunkan dapat memenuhi citarasa pengguna serta memenuhi objektif pembelajaran.

2. Penilaian Sumatif : Hanya melibatkan rekabentuk pengujian yang spesifik sahaja yang memerlukan maklumbalas pengguna seperti isi kandungan, strategi dan lain-lain elemen multimedia. Ia dijalankan melalui instrumen temubual dan soal selidik.

1 comment:

Anonymous said...

Heya outstanding website! Does running a blog like this take a
great deal of work? I've very little knowledge of computer programming but I had been hoping to start my own blog soon. Anyway, if you have any ideas or techniques for new blog owners please share. I know this is off topic but I just had to ask. Kudos!

Here is my web-site ... buy a car with bad credit
my website :: buying a car with bad credit,buy a car with bad credit,how to buy a car with bad credit,buying a car,buy a car,how to buy a car